کاتد بلانک استینلس استیل (Stainless Steel Cathode Blank)

اصولاً تولید و استحصال مس از سنگ معدن به دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی انجام می شود که در هر دو روش از فرایند الکترولیز بهره گرفته می شود. در فرایند پیرومتالورژی(ریفاینینگ) آند که به قطب مثبت متصل می شود مسی است، حوضچه ها حاوی اسید می باشند ولی در فرایند هیدرومتالورژی (لیچینگ) آند سربی بوده و مس در محلول می باشد. در هر دو فرایند، قطب منفی کاتد می باشد و در هر سلول روبروی آند قرار گرفته، برق DC از طریق باسبارهای مسی به ورودی سلولها (آند و کاتد) متصل است و مس خالص (99.99%) از درون الکترولیت بر روی کاتد می نشیند.

با توجه به مقاومت بالای فولاد زنگ نزن در محلول الکترولیت و همچنین جوانه زنی و چسبیدن مناسب مس بر روی فولاد زنگ نزن، از فولاد زنگ نزن SS316L  به عنوان کاتد جهت نشستن مس بر روی آن استفاده می شود، چرا که تا قبل از به پایان رسیدن  الکترولیز، مس از صفحه استینلس جدا نشده، داخل وان سقوط نمی نماید و فرصتی است تا پس از پایان عملیات الکترولیز توسط کاتد استریپر از هم جدا شوند.

کاتد بلانک وترا

صفحه کاتد که از جنس SS316L می باشد به منظور تبادل جریان الکتریکی ناچاراً می بایست به محل تزریق جریان که از جنس مس است متصل باشد لذا کاتد بلانک به یک دسته (هنگربار) با سطح مقطع های مختلف جوشکاری شده است که دارای مغزی مس و روکش استینلس می باشد و در این حالت مغزی مس، جریان را از طریق اتصال به ورق فولاد زنگ نزن منتقل می نماید.

 

 کاتد بلانک استینلس استیل یکی از مولفه های اصلی در تولید مس کاتدی در فرایندهای لیچینگ و ریفاینینگ می باشد. طراحی به همراه ساخت مناسب این محصول، منجر به افزایش بازدهی تولید مس و همچنین افزایش طول عمر کاتد بلانک خواهد بود.

کاتدبلانک

بدیهی است اتصال مناسب دو فلز ناهمجنس مس و فولاد زنگ نزن و رسیدن به رسانایی بالا تنها با پیوند متالورژیکی و اتمی میسر خواهد شد، لذا جوشکاری این دو فلز راهکار خواهد بود و در صورت عدم جوشکاری، یکنواختی اتصال و در نتیجه یکنواختی جریان وجود نخواهد داشت و پس از گذشت زمان، محصولات خوردگی گالوانیگ مابین سطح این دو فلز از برقراری جریان جلوگیری نموده و بازدهی را پایین می آورد.

گروه صنعتی وترا برای رسیدن به این مهم و به منظور اتصال ایده آل دو فلز، با انجام طراحی و محاسبات دقیق از جوشکاری انفجاری استفاده می نماید، چرا که با استفاده از این تکنولوژی و فراهم نمودن تمامی نکات فنی و علمی، اتصال اتمی بین فلزی بین ورق استینلس استیل و میله مس ایجاد می گردد.

 

وترا کاتد بلانک 2

کاتد بلانک ، آند، جوش انفجاری کاتد بلانک جوشکاری انفجاری کاتد بلانک ، کاتد بلانک استنلس استیل، کاتدبلانک
با توجه به تخصص این شرکت در امور جوشکاری انفجاری، خواص محصولات در بازدهی جریان، یکنواختی جریان و استحکام مکانیکی بسیار عالی عمل کرده، جدا از آنکه این محصول می تواند با سطح موثر بالاتری نسبت به محصولات خارجی (نظیر محصولات تولیدی لیمپکت Limpact) تولید شده و بازدهی بالاتری داشته باشند.

 

مزایای استفاده از جوشکاری انفجاری در تولید هنگربار کاتد بلانک:

  • اتصال پایدار واستحکام برشی بالا بین مس و فولاد زنگ نزن
  • مقاومت الکتریکی بسیار کم در سراسر صفحه کاتد و در نتیجه عبور مقدار ماکزیمم جریان مجاز بین دو فلز و در نهایت بالاتر رفتن میزان تولید
  • پیوند کامل متالورژیکی و عدم وجود فاصله هوابی بین مس/فولاد ضد زنگ در سرتاسر اتصال و در نتیجه عدم حساسیت به خوردگی گالوانیک در محیط های اسیدی
  • کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه های عملیاتی بدلیل  کارایی جریان عالی و عمر کاتد مناسب
  • امکان جوشکاری ذوبی مستقیم صفحه کاتد فولاد ضد زنگ به فولاد ضد زنگ مجموعه دسته کاتد بدون هیچگونه آسیب و کاهش کیفیت

 

پیوند متالورژیکی که توسط فرآیند جوشکاری انفجاری ایجاد می شود دارای استحکام برشی بسیار بالایی بوده و بررسی متالوگرافی نقصی در رابط پیوند نشان نمی دهد. ضمنا یکنواختی اتصال در سرتاسر هنگر بار مسی شرکت وترا توسط آزمون فراصوتی و پوست کنی (Peeling) کاملا مورد بررسی قرار گرفته و تضمین می گردد.

در ضمن این مجموعه قادر به تولید این محصول به صورت کامل و یا تنها تولید هنگربار در ابعاد و طرحهای مختلف بسته به نیاز کارفرما می باشد.

جوش انفجاری