مایع سخت کاری کوئنچ وترامایع سخت کاری کوئنچ

با توجه به حساسیت های محیط کوئنچ و محدویتهای محیط های متداول کوئنچ نظیر آب و روغن که به طور کامل در مطلب انواع محیط های کوئنچ بدان پرداخته شده است، متخصصین بخش شیمی و متالورژی گروه وترا با همکاری، همت و تلاش مضاعف و با تکیه بر ظرفیت داخلی کشور و نهادهای صنعتی حوزه ی عملیات حرارتی از سال 1383 موفق به تولید و بومی سازی محلولهای کوئنچ پلیمری یا مایع سخت کاری پایه آبی شدند. کوئنچینگ 

در حال حاضر با توجه به نیاز صنعت، تولید گریدهای مختلف این محلولها یکی از اصلی ترین فعالیتهای این گروه دانش بنیان می باشد. کوئنچینگ کویینچ ،

مایع سخت کاری برای سخت کاری و کوئنچ قطعات متنوعی از وسایل آشپزخانه نظیر کارد، چاقو تا قطعات مهم صنعتی کابرد دارد

 این محلولها تا به امروز نیاز بسیاری از صنعتگران عملیات حرارتی را در خصوص دستیابی به خواص مطلوب متالورژیکی، در کنار آورده هایی دیگر نظیر مباحث اقتصادی، ایمن و پاک بودن محیط زیست، برآورده نموده اند.

همراهان

هم اکنون نزدیک به 60 شرکت فعال داخلی از مشتریان این مجموعه بوده و از مزایای گریدهای مختلف محصولات تولیدی وترا بهره برده اند بطوریکه سالانه نزدیک به 20000 تن انواع فولاد با شکلها و احجام مختلف در کشور و به روشهای مختلف نظیر القایی، غوطه وری، سیل کوئنچ، مداوم و … در محلولهای تولید شده ی این مجموعه کوئنچ شده اند که نتایج بدست آمده، ما را بر تداوم خدمات رسانی به ایشان امیدوارتر می نماید.

نحوه استفاده

محلول کوئنچ یا مایع سخت کاری تولیدی به صورت مایع و ویسکوز می باشد که با پیشنهاد کارشناسان فنی و با توجه به نوع عملیات حرارتی و نیازهای واحد صنعتی مورد نظر، با درصد معینی آب در محل مشتری مخلوط و به طور کامل در آب حل می شوند.

نحوه تحویل

این محلولها به طور معمول در بشکه تحویل می شوند، البته در صورت نیاز مشتری و در حجمهای بزرگ قابل تحویل با تانکر نیز خواهد بود.

چرا از این محلولها استفاده نماییم؟

  • آتش سوزی یکی از اتفاقات ناگوار ممکنه در صنایع عملیات حرارتی و در حین عملیات کوئنچینگ در محیط های روغنی می باشد. با استفاده از محصولات تولیدی گروه وترا که محصولاتی غیر قابل احتراق می باشند، این دغدغه به طور کامل از بین رفته است، ضمن اینکه نیاز به  ایجاد سیستمهای اطفاء حریق و نگهداری آنها نیز متعاقبا حذف شده اند.
  • علاوه بر حذف خطر آتش سوزی، آلودگی های زیست محیطی نیز به شدت کاهش یافته و محیط کارگاه کاملا ایمن می گردد.
  • یکی از مهمترین دلایل استفاده از محلولهای تولیدی این مجموعه، هزینه ی تمام شده ی اولیه و صرفه اقتصادی ایجاد شده در واحدهای عملیات حرارتی است.
  •  بر خلاف محیط های کوئنچ آب و یا روغن که تغییر چندانی در ماهیت سرد کنندگی آن ها نمی توان ایجاد کرد، تغییر غلظت دلخواه این محلول ها در مخازن کوئنچ باعث دستیابی به تنوع زیادی در نرخ سرد کردن خواهد شد و بالطبع موجب دستیابی به خواص متالورژیکی و مکانیکی ویژه و مطلوب خواهد شد که پیش از این میسر نبوده است.

به عنوان مثال، فولادهایی که کوئنچ آنها در آب، همواره با ریسک ترک و اعوجاج همراه بوده و از طرف دیگر در روغنهای عملیات حرارتی به سختی مطلوب نمی رسیده اند، هم اکنون با انتخاب محصولات این مجموعه و انتخاب صحیح غلطت، می توانند علاوه بر دستیابی به سختی مطلوب، قطعاتی بدون ترک و یا اعوجاج را تولید نمایند. این امر تا به امروز یکی از نیازهای ویژه در واحدهای عملیات حرارتی کشور بوده است.

  • مشاوره و خدمات پس از فروش کارشناسان این مجموعه نیز توانسته خدمات موثری را در سطح کشور در زمینه های مختلف تولیدی و صنعت فولاد ارائه نماید.

نکات سفارش گذاری محلولهای کوئنچ

مهمترین نکاتی که خریداران می بایست در هنگام سفارش گذاری و یا اخذ استعلام در خصوص کلیه ی محلولهای کوئنچ یا مایعات سخت کاری در نظر داشته باشند، شامل مواردی است که هدف نهایی عملیات کوئنچ را با توجه به نوع فولادهایی که می خواهیم عملیات حرارتی کنیم مشخص می نماید، هر چند که موارد جزئی تر را نیز می توان در صورت دانش خریدار در سفارش گذاری لحاظ نمود ولی موارد یاد شده بسیار الزامی بوده و موید مقایسه کیفیت محلولهای کوئنچ می باشند:

  1. حداکثر سرعت سرد کنندگی محلول Maximum Cooling Rate (0C/S)
  2. دمایی که حداکثر سرعت سردکنندگی در آن دما رخ می دهد Temperature of the Maximum Cooling Rate (0C)
  3. سرعت سرد کنندگی محلول در دماهای 2000C الی 4000C که عمدتا دمای 3000C کفایت می کند Cooling Rate at 3000C (0C/S)
  4. در شرایطی که طراح نیاز داشته باشد نیز زمان سرد شدن تا دماهای 4000C ،2000C و 6000C می تواند سودمند باشد.

در محلولهای کوئنچ روغن و آب، نتایج تست همواره ثابت هستند (به شرط ثابت بودن شرایط تست و ماهیت محلول)، ولی در خصوص محلولهای کوئنچ پایه آب با تغییر غلظت، نتایج متغیری را می توان تولید کرد، لذا باید حتما بررسی نمود با چه درصدی از غلظت محلول خریداری شده به موارد خواسته شده و یا ادعا شده ی تولید کننده خواهیم رسید که می تواند اولین قدم در درک قیمت تولید کننده و مقایسه ی تولید کننده های مختلف باشد.

* باید توجه داشت انجام این تست در کشور به ندرت انجام می گیرد و نیاز به تجهیزات خاص و رعایت نکات مهندسی ویژه دارد، لذا این مجموعه بر اساس فعالیتهای تخصصی خود در این زمینه، شرایط انجام آزمون محلولهای کوئنچ را فراهم کرده و می تواند همواره در کنار صنعتگران، رهگشا در زمینه های مختلف عملیات حرارتی باشد.

مایع سخت کاری چاقو تا تجهیزات مهم و صنعتی