کک متالورژی

کک متالورژیکک متالورژی ماده ای جامد است که از حرارت دادن ذغال سنگ در دما، فشار و زمان مشخصی بدست می آید. با انجام این فرآیند مواد فرار موجود در ذغال سنگ به صورت گاز خارج شده و ماده جامد سیاه رنگ و متخلخلی به نام کک بدست می آید.

کک متالورژیکی یک ماده کربنی است که از خالص سازی مخلوط های مختلف زغال سنگ بیتومین به دست می آید.
کک با تقطیر مخرب ترکیبی از زغال سنگ های بیتومین منتخب (به نام زغال سنگ کک یا زغال سنگ متالورژی) در کوره های مخصوص با دمای بالا در غیاب اکسیژن تا زمانی که قسمت بیشتری از مواد فرار خارج شود، ساخته می شود. محصول حاصل، COKE، عمدتاً از کربن با اندازه های مختلف از توپ بسکتبال (کک ریخته گری) تا پودر ریز (Coke Breeze) تشکیل شده است.
کک عمدتاً برای ذوب سنگ آهن و سایر مواد باربر در کوره های بلند استفاده می شود که هم به عنوان منبع گرما و هم به عنوان یک عامل کاهش دهنده شیمیایی برای تولید آهن خام یا فلز داغ عمل می کند.

این ماده در کوره بلند نقش مهمی در تامین انرژی، احیاء کانه های آهن و ایجاد تخلخل برای عبور گازهای احیاء کننده و کربوره کردن چدن دارد و به همین دلیل به آن کک کوره بلند یا کک BF (Blast Furnace) هم می گویند.

مهمترین خاصیت کک متالورژی رطوبت، کربن ثابت، گوگرد، خاکستر، فسفر و انواع قلیا می باشد که هرچه میزان کربن ثابت کک بالاتر باشد ارزش حرارتی کک نیز بیشتر می شود. اجزای دیگر مانند رطوبت، خاکستر، گوگرد، فسفر و انواع قلیا تاثیرات نامطلوبی بر روی نیازهای انرژی کوره، عملکرد کوره و یا آستر نسوز کوره دارند.

 

 

 

لینکهای مرتبط:

گرافیت پر سولفور

گرافیت کم سولفور