ایمنی در عملیات حرارتی

کار و فعالیت در کنار سلامتی شیرین است لذا به سلامتی خود و ایجاد فضایی ایمن در محیط کار باید بیشتر بها دهیم. به همین خاطر مقاله حاضر جهت ایمن کار کردن در واحدهای عملیات حرارتی تهیه شده است.

 چه چیزی بهتر است قبل از عملیات حرارتی بدانیم؟

به منظور دستیابی به خواص مورد نظر از یک فلز، در موارد متعدد نیاز به عملیات حرارتی با سیکلهای گرم و سرد شدن مشخص داریم. و با توجه به وجود دماهای بالا و تماس قطعات و مواد مختلف در این دماها با یکدیگر و یا شروع یک سری از واکنشهای شیمیایی در دماهای بالا مباحث سلامتی در واحدهای عملیات حرارتی بسیار حائز اهیمت و بحرانی است.

به طور مثال در این فرایند، کوئنچ که در حقیقت در یک مایع سخت کاری انجام می شود، به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از عملیات حرارتی است و در واقع فرایند کوئنچ می تواند خطرات مختلف ایمنی و بهداشتی فراوانی را برای کارگران و پرسنل  (نظیر در معرض مواد و گازهای شیمایی قرار گرفتن، کار در دماهای بالا، خطر آتش و انفجار) به همراه داشته باشد و متاسفانه در بسیاری از کارگاهها اهمیتی به این موضوع داده نشده است، چرا که تغییر در نوع محلول کوئنچ و یا مایع سخت کاری به همراه شیوه طراحی تجهیزات مربوطه، موقعیت تجهیزات، چیدمان قطعات، مراقبت و مانیتوریگ فرایند عملیات حرارتی به خودی خود در کاهش این مخاطرات مثمرثمر خواهد بود.

چه اقدامات ایمنی در حین عملیات حرارتی باید انجام دهیم؟

قبل از فرایند عملیات حرارتی حتما به نکات زیر دقت داشته باشید

۱- حتما از محافظ صورت، کلاه و عینک ایمنی، دستکش مخصوص و در مواقعی که با فلز داغ کار می کنید از لباس ضد آتش استفاده نمایید.

۲- روغنهای کوئنچ یا مایع سخت کاری روغنی می توانند خیلی داغ باشند (بیشتر از ۱۰۰ درجه) و دمای آن در حین کوئنچ افزایش یابد و در اثر پاشش یا تماس با پوست باعث سوختگی شوند.

۳- قبل از روشن کردن کوره، کنترل کنید که تمام ابزارهای ایمنی نظیر شیرهای اطمینان، سوییچهای هوا، هواکشها به درستی کار می کنند.

۴- مطمئن شوید حجم مخزن کوئنچ به منظور انجام عملیات حرارتی قطعه یا قطعات مورد نظر به اندازه کافی باشد(حجم تقریبی حداقل ۱۰ برابر وزن شارژ در نظر گرفته می شود).

۵- مطمئن شوید بخارات حاصله از مایع سختکاری کمترین خطر را برای شما و پرسنل داشته باشد( شما می توانید برای آشنایی با محلولهای کوئنچ پلیمری سازگار با محیط زیست تولیدی این شرکت اینجا را کلیک نمایید).

۶- بهتر است مایع سخت کاری انتخاب شود که بیشترین عدد نقطه اشتعال را دارد تا در حین کوئنچ و یا انبارداری کمترین احنمال آتش سوزی را داشته باشید(شما می توانید برای بازدید از مشخصات فنی محصولات تولیدی شرکت وترا ایتجا کلیک نمایید).

۷- مطمئن شوید در سطح کوئنچ، تهویه کافی برای نگهداشتن مه روغن در حد توصیه شده وجود داشته باشد.

۸- هنگام استفاده از کوره از دستورالعملهای سازنده استفاده گردد.

۹- فاصله را هنگام روشن شدن کوره های گازی رعایت کنید.

۱۰- مطمئن شوید که آب به عنوان آلودگی وارد روغن نشود، هر رطوبتی در تماس با روغن می تواند منجر به انفجار گردد.

۱۱- از انبرهای مناسب کار استفاده کنید و از خشک بودن آن اطمینان داشه باشید بخصوص در خارج کردن قطعه از بوته کربوره مایع

۱۲- مطمئن شوید که مایع سخت کاری یا محلولهای کوئنچ ضد باکتری و ضد قارچ باشند.

۱۳- در صورت عدم استفاده از وان کوئنچ سر مخزن را بپوشانید.

۱۴- نشتیهای روغن را بلافاصله با جاذبهای ضد آتش تمیز نمایید.

۱۵- در حد امکان سطح کار، جیگ و فیکسچرها، سبدها و ابزارالات را عاری از روغن نگاه دارید.

۱۶- دستهای خود را به طور کامل بعد از کار و در استراحت(بخصوص قبل از صرف وعده غذایی)، قبل از اقدام به کارهای دیگر یا قبل از استفاده از سرویس بهداشتی به طور کامل بشویید.

۱۷- هنگام بریدگی و خراش دست، از کمکهای اولیه بهره گرفته و از آلوده شدن زخم با استفاده از باند یا پوشش تمیز بهره گیرید.

۱۸- هنگام ناراحتی های پوستی یا مشکوک به آن مراتب را به ناظر خود اطلاع دهید و راهنماییهای سلامتی را فرا گیرید.

از چه چیزهایی  بهتر است اجتناب کنیم؟

۱- بخارات ناشی از حمام های نمک ذوب شده  و روغنهای کوئنچ را استنشاق نکنید.

۲- در حین فرایند کربوره کردن، مونوکسید کربن تولید می شود و باید مطمئن شوید این منطقه به خوبی تهویه می شود. این حمامهای نمک می توانند شامل سیانید پتاسیم یا سدیم باشند که یک سم کشنده است. مخلوط نمک را با احتیاط جابجا کنید و مراقب آلودگیهای قطعات فلزی کربوره شده باشید.

۳- لباسهای آغشته به روغن را نپوشید و یا دستمالهای روغنی را در جیب خود نگذارید.

۴- در مجاورت منطقه ای که کوئنچ روغن استفاده می شود و یا نگهداری می شود، غذا یا نوشیدنی نیاورید(شما می توانید جهت آشنایی بیشتر با گازهای سمی و مضر که در تماس با آن هستید اینجا را کلیک نمایید).

۵- در مکانهایی که نوشیدنی یا غذا صرف می شود، ابزارالات یا لباسهای روغنی را نگذارید.