جوشکاری تعمیری فولادهای کم آلیاژ

در جوشکاری تعمیری بعضی از فولادهای کم ­آلیاژ با استحکام بالا مانند فولاد کم آلیاژ (CrNi(Mo به یکدیگر و یا به دیگر فولادهای کم ­آلیاژ، جهت بهبود خواص مکانیکی فلز جوش می­ توان از فلزات پرکننده  زنگ­ نزن آستنیتی و تحت شرایط خاص از فلزات پرکننده پایه نیکلی استفاده نمود.

اساس جوشکاری تعمیری فولادهای با استحکام بالا به وسیله فلز پرکننده با جنس فولاد زنگ نزن آستنیتی و پایه نیکلی در یکی از انیستیتوهای فرانسه در حدود سال ۱۹۳۸ پایه ریزی گردید. اولین ایده، عملیات پوشش کاری لبه­ های فولاد کم ­آلیاژ با استحکام بالا به وسیله فولاد زنگ­ نزن آستنیتی بوده که بعد از این عمل، قطعه ­ها را عملیات حرارتی کرده تا مارتنزیت تشکیل شده در ناحیه تحت تاثیر حرارت تمپر گردیده و سپس توسط فلز پرکننده­ای از همان جنس آنها را جوش می­ دادند. در صورتی که لایه پوشش­ کاری شده ضخامت کافی را داشته باشد نتیجه جوشکاری مناسب بوده و قطعه جوشکاری شده می­ تواند بدون عمل پیش­­گرم و یا پس­گرم در شرایط سرویس­ دهی قرار گیرد.

در حال حاضر این ایده به طرز مناسبی گسترش یافته و امروزه از این روش برای جوشکاری این گونه فولادها بدون ایجاد لایه واسطه قبلی و حتی بدون عملیات حرارتی خاصی استفاده می­ گردد.

تجربه نشان می­دهد که در صورت استفاده از فلز پر کننده از جنس فولاد زنگ نزن  آستنیتی و یا پایه نیکلی، می­ توان از بروز ترک ناشی از فاز مارتنزیت (ترک هیدروژنی)در ناحیه تحت تاثیر حرارت برای اینگونه اتصالات تا حدود زیادی جلوگیری کرد.